ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Ο Σύλλας Τζουμέρκας γεννήθηκε το 1978 στη Θεσσαλονίκη. Μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, το Κιλκίς και τη Νίσυρο.
Σκηνοθέτησε τις μεγάλου μήκους ταινίες Xώρα Προέλευσης (Φεστιβάλ Βενετίας – Εβδομάδα Κριτικής 2010), Α Βlast (Φεστιβάλ Λοκάρνο, Διεθνές Διαγωνιστικό 2014), Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών (Berlinale Panorama 2019), και σε συν-σκηνοθεσία με τον Χρήστο Πασσαλή, H Πόλη και η Πόλη (Berlinale Encounters Competition 2022).
Οι ταινίες του συμμετείχαν σε σειρά φεστιβάλ σε ολόκληρο τον κόσμο (Rotterdam, Κarlovy Vary – Variety’s 10 European Directors to Watch, BFI London, New Directors New Films by MoMA and Film at Lincoln Center, Hong-Kong, Jeonju, BiFAN, Fantasia, New Horizons, Mar del Plata, κ.α.), ενώ διανεμήθηκαν στις κινηματογραφικές αίθουσες και σε πλατφόρμες streaming σε πολλές χώρες.
Συνυπέγραψε τα σενάρια των ταινιών Suntan του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου (Rotterdam, SXSW 2016) και All This Victory του Ahmad Ghossein (Φεστιβάλ Βενετίας, Bραβείο Κοινού Εβδομάδας Κριτικής 2019). Ως ηθοποιός συμμετείχε στις ταινίες Wasted Youth, Suntan και Monday του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά της Ελίνας Ψύκου, κ.α..
Σκηνοθέτησε και συν-σκηνοθέτησε θεατρικές παραστάσεις και πολυμεσικά έργα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Χ-Αpartments – Aποχαιρετισμός στον Προδότη από ένα Μικροαστικό Σπίτι στον Σταθμό Λαρίσης, Απ’ τα Ψηλά στα Χαμηλά – Ένας Δολοφόνος στο Τόκυο), την Εθνική Λυρική Σκηνή (Η Πόλη και η Πόλη), το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου (Φάκελος Βάνκαου), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Λυσσασμένη Γάτα), το Bios (Nτιμπέιτ), κ.α.
Συνεπιμελήθηκε με την Ελίνα Ψύκου το πρόγραμμα μελέτης, αποκατάστασης και προβολής ταινιών της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Χώρα, Σε Βλέπω – Ο 20ός Αιώνας του Ελληνικού Σινεμά (Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, ΕΚΟΜΕ, ΕΚΚ, Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, υπό την αιγίδα της Επιτροπής Ελλάδα 2021, 2021-2), με τους Ελίνα Ψύκου και Γιώργο Τσούργιαννη τη ρετροσπεκτίβα Ζέτα Φλωρέττα Νίκη (ΕΑΚ και Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 2022), και με τους Lorenzo Esposito και Μαρία Χατζηχριστοδούλου aka Maria X, το τριήμερο φεστιβάλ ΠΑΝΗΓΥΡΙ – Live Cinema, Eργατική Τάξη, Σειρήνες στην Ελευσίνα 2023 – Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Έχει διδάξει υποκριτική για το σινεμά (δραματικές σχολές Αρχή – Νέλλη Καρρά, Ιάκωβος Καμπανέλλης – Δήμου Αγ.Βαρβάρας, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Εθνικό Θέατρο, κ.α.) και σεμινάρια ανάπτυξης κινηματογραφικών σχεδίων (Artworks – ΙΣΝ). Τo 2019, ήταν ο head mentor του προγράμματος Future Frames που συνδιοργανώνουν το European Film Promotion, το Φεστιβάλ Karlovy Vary και το περιοδικό Variety. Έχει μεταφράσει στα ελληνικά το εγχειρίδιο της Stella Adler Η Τέχνη του Ηθοποιού (εκδόσεις Ίνδικτος).
Η νέα του ταινία μεγάλου μήκους, Χίλιες Μέρες, Χίλιες Νύχτες, βρίσκεται σε τελικό στάδιο financing, ενώ η τελευταία του κινηματογραφική δουλειά, η μικρού μήκους Η Μητέρα μου Είναι Αγία, έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα Pardi di Domani – Auteur Shorts του Φεστιβάλ Λοκάρνο 2023.
Είναι μέλος της Ελληνικής και της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ (ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ):
2023 Η Μητέρα Μου Είναι Αγία – My Mother Is A Saint (GR, 8’, fiction)
2022 H Πόλη και η Πόλη – The City and the City (GR-USA, 87’, documentary-fiction-essay film)
2019 To Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών – Τhe Miracle of the Sargasso Sea (GR-DE-NL-SE, 121’, fiction)
2017 A Manifesto for the Un-Communal (IL-DE, 12’, essay film)
2014 A Blast – Η Έκρηξη (GR-DE-NL-IT, 83’, fiction)
2010 Xώρα Προέλευσης – Homeland (GR, 111’, fiction)
2002 Bροχή – Rain (GR, 21’, fiction)
2000 Tα Μάτια που Τρώνε – The Devouring Eyes (GR-NL, 26’, fiction)